Segnalazioni e Aggiornamenti

In tema di... nuovi paradigmi di impresa

Se si guarda alle esperienze in atto nel nostro Paese, si può constatare che da noi non si è imposto come prevalente nessuno dei modelli di impresa proposti dalla teoria o comunque presenti nel contesto internazionale (quello dello shareholder value prevalente nel mondo anglo-sassone, quello della cogestione caratteristico del modello renano, quello colbertista della grande industria francese). È tuttavia rilevabile la presenza in ambiti importanti del tessuto produttivo di un positivo Spirito di impresa, di una imprenditorialità vitale, di imprese solide e resilienti.

In tema di... Marketing and Retail

Technologies are transforming the boundaries of shopping, creating new experiences for consumers. Some technologies, such as voice-activated assistants, incorporate human characteristics, such as the ability to respond emphatically. These characteristics challenge the boundaries of knowledge by introducing the concept of anthropomorphism.

Anthropomorphism is the attribution of human characteristics, emotions, or intentions to non-human entities. This is evident in the design of voice-activated assistants, which are designed to respond in a manner that is perceived as human.

In tema di... nuovi paradigmi di impresa

I temi del superamento tanto della visione shareholder only quanto della Corporate Social Responsibility e dell’individuazione di un paradigma di impresa orientato al bene comune suscitano interesse e sollecitano contributi ormai anche in ambito imprenditoriale. In proposito possono essere segnalate le seguenti pubblicazioni di un imprenditore, Massimo Mercati, e di un manager, Paolo Breguzzi.

 

[Libro] Massimo Mercati, L’impresa come sistema vivente, Aboca, 2020

In tema di... Marketing and Retail

The current scenario is showing deep changes in retailing: new channels, new technologies and new paradigms in the market. For this reason, scholars are starting to question how it will be the future of retailing and which kind of impact it will have on consumers. The following four contributions aim to delineate a research agenda under different lenses of analysis, showing some interesting insights for the retail of the future.

 

In tema di… Corporate Sustainability Reporting

Il 16 dicembre 2022 è stata pubblicata sulla Gazzetta Ufficiale dell’Unione Europea la nuova Direttiva 2022/2464 “Corporate Sustainability Reporting Directive” (CSRD), approvata dal Consiglio Europeo il 28 novembre 2022, che sostituisce la precedente direttiva sulla rendicontazione non finanziaria.

In tema di... Marketing and Retail

The retail industry is an innovative environment, which observe the rise and adoption of many technologies in the last two decades from e-commerce to pervasive tools and technologies (such as Beacons, augmented reality and virtual reality) until the introduction of artificial intelligence in systems.

Despite that, recently, a big part of studies is focalising their attention on the metaverse.

In tema di... Marketing & Retail

The business environment is subject to significant changes in recent times. COVID-19 acted as a catalysator for many businesses to introduce or speed the digitalisation process, even if many improvements were in the act just before the pandemic crisis. Specifically, the nature of the economy was moving from an industrial-based economy to an information-oriented one, where the rapidity and the significatively of the information related to a product or a service were crucial to consumers.

In tema di…Corporate Sustainability Reporting

In parallelo alle attività per l’emanazione della Direttiva europea sulle informazioni di sostenibilità (Direttiva sul corporate sustainability reporting, CSRD), che sostituirà la precedente Direttiva sul non financial reporting, si è sviluppato a livello internazionale un intenso lavoro di aggiornamento degli standards di rendicontazione legati a questo tema.

In tema di... Marketing & Retail

The COVID-19 pandemic has shown that there is a profound need for renewal in the retail world. This transformation process had already begun some time ago, thanks to the introduction of technology in online and offline channels. The health emergency had two interesting impacts on this scenario: (i) the acceleration of some processes already in place and (ii) the awareness by companies of the growing need for digitalisation to survive in a changing scenario.

[LIBRO] Jacques Defourny, Marthe. Nyssens (Editors), Social Enterprise in Western Europe: Theory, Models and Practice, Routledge, 2021.

Nel 2013 J. Defourny e M. Nyssens hanno lanciato il progetto di ricerca internazionale ICSEM allo scopo di fare emergere i differenti modelli di impresa sociale esistenti a livello internazionale. La ricerca è stata condotta attraverso il coinvolgimento di circa 250 ricercatori provenienti da oltre 50 differenti paesi del mondo. Il progetto è arrivato al suo termine e il presente volume mostra i principali risultati inerenti all’Europa dell’Ovest. In particolare il volume è suddiviso in due parti.

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